torstai 16. tammikuuta 2014

And nothing but the truth

Äitini tiesi lähtevänsä reissuun viikoksi eikä mitä todennäköisimmin ollut pohtinut Merryn sijoittamista minnekään. Hän oletti, että minä olisin kotona ja hoitaisin koiraa. Spontaani kesäreissuni kaverin luo sotki hänen suunnitelmansa ja hän sen kummemmin ajattelematta antoi koiran lähteä karkuun. Tai jopa laski sen vapaaksi.
Totuuden nimessä voi myös olla niin, että se todellakin karkasi ja että äidilläni oli kiire laivaan eikä hän ehtinyt jäädä koiraa metsästämään. En koskaan kerännyt rohkeutta kysyä tätä ja nyt se on myöhäistä. Eikä hän varmaan sitä olisi enää muistanutkaan.
Minä kuitenkaan en koskaan unohtanut ja mitä vanhemmaksi olen tullut, sitä selkeämmin asiat piirtyvät mielessäni. Viimeisten kuukausien ajan, kun olen porautunut vastuulliseen koiranomistajuuteen ja siihen, kuinka koiraa tulisi kouluttaa ja kasvattaa, on monta asiaa saanut selityksensä.
Suurimpana seikkana Merryn holtittomuuteen on se, että sen olisi pitänyt alusta asti saada olla vapaana turvallisessa paikassa, jossa se olisi oppinut leimautumaan. Se oli ollut päivät pitkät yksin kotona ja kävi ulkona vain remmissä, pienen lenkin kerrallaan. Kun se sitten minun hoteissani pääsi  juoksemaan vapaana, ei sillä ollut mitään tarvetta palata ennen kuin siltä tuntui. Eikä minulla parikymppisenä tytönhuitukkana ollut työkaluja ongelmakoiran panemisessa ruotuun.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti